Hvor kommer Inspirationen fra?


Ja, det er jo svært præcist at sige hvad der inspirerer til en bestemt idé eller et bestemt formsprog. Det er nok summen af de påvirkninger vi får gennem livet.


Designer Jan Jørgensen samler og registrerer hele tiden indtryk og nedskriver de løse ideer der dukker op når han beskæftiger sig med forskellige gøremål.


Jan fortæller:

Skal jeg vælge hovedkilden af indtryk er det nok naturen, og især naturens evige forandring og fantastiske formsprog, især hvis jeg ser tingene fra en lidt usædvanlig vinkel,






det kan være lidt fra oven...

DESIGN PROCESEN

Fra ide til færdigt smykke

MERE INFORMATION

Unika design
Diverse opgaver for kunder

Moderne design museum
Design som ikke forhandles længere.

Kreativitet
må udfoldes

Fritid
Naturens kræfter

Om virksomheden
Generelt

Fodsporene
kopierne

Papirkurven
Det der røg ud osv.



Galleri_Unika.htmlD-museum/Sider/Museum_1989-1992.htmlKreativitet.htmlFritid.htmlVirksomheden.htmlFodsporene.htmlPapirkurv.htmlGalleri_Unika.htmlD-museum/Sider/Museum_1989-1992.htmlKreativitet.htmlFritid.htmlVirksomheden.htmlFodsporene.htmlPapirkurv.htmlshapeimage_1_link_0shapeimage_1_link_1shapeimage_1_link_2shapeimage_1_link_3shapeimage_1_link_4shapeimage_1_link_5shapeimage_1_link_6



Starten på design processen er, for Jan Jørgensen altid noget med at tegne en masse skitser af løse ideer. Denne tegneproces fortsætter i nogle dage, måske op til en uge.














De første dage i denne tegneproces er meget krævende, og jeg får altid på fornemmelsen, at det ikke rigtigt bliver til noget brugbart.


Faktisk tror jeg hver gang, .... at nu har jeg da mistet evnen til at frembringe noget som helst...... men så.... når jeg lægger det hele fra mig, og kigger på tegningerne dagen efter, så kan jeg pludselig se, at der jo er mange brugbare ideer blandt skitserne.


Ud af måske 100 skitser vælger jeg så 2-3 ideer at arbejde videre med, her tegnes videre i forskellige versioner og muligheder omkring ideen indtil den bedste version er fundet.


Både i skitse fasen og til sidst handler det nok mest for Jan Jørgensen om at danne sig billedet i hovedet.... altså hvordan vil det se ud når det er færdigt.

... eller meget tæt på.

Modellen til det endelige smykke.


Nu er jeg sikker på at smykket ikke kan blive bedre, Så handler det om at lave den endelige model, så smykket kan laves igen præcist som det nu er besluttet.


Måden den endelige model laves på afhænger lidt af hvordan smykket ser ud, men ofte laves den endelige model i voks, som støbes til sølv.


Denne sølvmodel bearbejdes så til det endelige resultat og helt præcise model



Der laves en form til det endelige smykke.


Den nu præcise model laves der en gummiform ud fra,  således at der kan laves nye og identiske voksmodeller. som kan støbes i guld. Hver gang der skal laves et smykke skal der bruges 1 voks.

Præsentations tegning af det endelige smykke.


Når skitserne er færdige, er næste step at lave en præsentations tegning  af smykket. Dog er det kun når smykke ideen skal præsenteres for andre. eks.en anden smykkevirksomhed. som skal bruge et billed så tæt på virkeligheden som det kan komme, inden de evt beslutter at købe rettighederne til smykket.


Når designer Jan Jørgensen laver nyt design til Art of Jan Jørgensen er det ikke nødvendigt med præsentationstegninger, fordi alle i huset er vandt til at forestille sig det endelige smykke ud fra skitserne.





Voksprøve af det endelige smykke.


Når tegningerne er færdige, er næste step at lave en voksprøve af smykke.  Voks er et materiale der er let at arbejde i, og hvor man hurtigt kan lave nogle prøver der viser den endelige form på smykkert, her bliver jeg ved indtil jeg er sikker på, at det ikke kan blive bedre, altså at funktion, linier og proportioner er bedst muligt.



Det endelige smykke laves færdigt


Alt arbejdet forud har nu sikret at smykket kan gentages præcist som det er tænkt. man kan sige at designerens arbejde er færdigt og der kan laves flere smykker der ser præcis sådan ud.


Smykket er nu blevet støbt i guld og guldsmeden og guldsmedehåndværket skal i brug for at lave smykket helt færdigt.

Det færdige resultat.


Det første smykke er nu færdigt !


























Design processes som er vist her, har taget udgangspunkt i et smykke som designer Jan Jørgensen har udført for en køber af design.


I dette tilfælde er rettighederne solgt til kunden for det Danske marked alene, og der er kun udført dette ene eksemplar af smykket til det Danske marked. Så det er faktisk et kostbart smykke med en stor og sjælden bagetslebet diamant på 1,5 ct og 2 specialslebne rubiner.


Hvor lang tid dog de så at designe dette smykke ?


Designet blev solgt på basis af en præsentationstegning, og et forventet tidsforbrug på 40 timer, og det krævede faktisk 46 timer at udføre dette ene smykke.




Art of Jan Jørgensen

Aabybro Centeret 10

9440 Aabybro

Tlf: 96170202

info@artof.dk